Kan een bestuurder zonder social media?

De salarisverhoging van de top van ‘onze’ bank bracht grote maatschappelijke verontwaardiging te weeg. Ik ben erg blij dit te merken. Na de uitzending van Tegenlicht van 1 maart jl met Joris Luyendijk, bleef ik met de vraag zitten hoe moreel besef weer toegang krijgt tot de financiële wereld. De samenleving heeft in dit geval zijn rol gepakt, mede door de katalyserende werking van social media.

Social media voor mij

Zelf ben ik sinds ongeveer 2010 actief op social media. Ik zat al op LinkedIn, maar niet heel vaak. Aangezien de bestuurder van mijn toenmalige werkgever veel gebruik maakte van Twitter om zijn blogs en dagelijkse gang van zaken te delen, ben ik het ook eens gaan uitvogelen. Hier heb ik totaal geen spijt van. Sterker nog, Twitter en LinkedIn brengen me veel. Beide media zijn op verschillende manieren nuttig. Naast voor nieuwsvoorziening en entertainment gebruik ik ze vooral om artikelen en blogs over mijn vakgebied op een simpele wijze te krijgen en te delen. Laagdrempelig, ter inspiratie en goed voor mijn (professionele) ontwikkeling. Social media zijn tools die je aan het denken kunnen zetten en helpen me te zien wat er allemaal gebeurt rond onderwerpen die voor mij belangrijk zijn. Social media bieden de mogelijkheid met gelijkgestemden in aanraking te komen. Als ik niet op social media had gezeten, had ik nooit dit blog kunnen publiceren op dit podium en had ik ook niet meegedaan aan zoiets moois als Het Kantelinsgalfabet (www.dealfabetboeken.nl).

Social media en bestuurders

Ik denk dat niemand de impact van social media op de samenleving nog ontkent. Wat ik hier boven schrijf is voor de dagelijkse gebruiker gesneden koek. Of je het leuk vindt of niet, social media zijn een fact of life en zijn een spiegel van de maatschappij. Als bestuurder van een organisatie ben je er verantwoordelijk voor om de verbinding te leggen tussen het beleid waar je verantwoordelijk voor bent en de samenleving waar jouw organisatie zich in beweegt. Je dient te reageren op die samenleving en je dient ontwikkelingen te signaleren die vragen de koers van jouw organisatie te verleggen. Als je een beetje je best doet, zou je zelfs de dialoog kunnen voeren via social media met je omgeving. De bestuurder zou moeten ‘willen’ zoveel mogelijk feeling te hebben met wat er in de directe omgeving van zijn bedrijf gebeurt. Dit alleen al lijkt mij reden genoeg voor (top)bestuurders om zich op deze media te begeven. Je wilt immers rechtstreeks met al je stakeholders in contact staan. Naast verbinding leggen met de omgeving van jouw organisatie dien je te communiceren met je medewerkers. Je wilt zichtbaar zijn en je bent ook geïnteresseerd in hun opvattingen. Social media bieden je dit buiten alle hiërarchie om, waardoor informatie niet gecensureerd is door tussenlagen. Het zou je hele inspirerende gesprekken en ideeën kunnen opleveren.

De cijfers

Voor de grap heb ik het social media gebruik in Nederland van 2014 opgezocht. Volgens marketingfacts.nl hadden in 2014 8,9 miljoen mensen een Facebook account, 4,1 miljoen mensen een LinkedIn account en 3,5 miljoen een Twitter account. Zeker de helft van onze bevolking doet iets op social media. Niet ondenkbaar dus dat bestuurders van organisaties met een grote impact op de samenleving zich hier ook bewegen. Dit gezegd hebbende is de verleiding natuurlijk niet te weerstaan om een check te doen. Ik heb willekeurig een paar bestuurders gezocht op Facebook, Linkedin en Twitter. Bestuurders van organisaties die een belangrijke rol spelen in de samenleving (nationaal en regionaal). Het is natuurlijk geen waterdicht onderzoek, maar een kleine indruk geeft het wel.

Organisatie/Bestuurder Facebook LinkedIn Twitter
Timo Huges (NS) niet gevonden niet gevonden niet gevonden (wel een account gereseveerd door NS)
Gerrit Zalm (ABN/Amro) ja niet gevonden niet gevonden
Ton Heerts (FNV) niet gevonden niet gevonden niet gevonden
Louise Gunning (UVA) ja ja niet gevonden
Willem van Duin (Achmea) niet gevonden niet gevonden niet gevonden
Yvonne van Rooy (NVZ) niet gevonden niet gevonden niet gevonden
Herman Kaiser (burgemeester Arnhem) niet gevonden ja ja
Jet de Ranitz (InHolland) ja ja ja
Pieter Jaap Aalbersberg (Politie Amsterdam Amstelland) niet gevonden niet gevonden niet gevonden

Van bovenstaand lijstje bestuurders zijn er een paar die een infopagina hebben op Facebook. Knip en plak werk van Wikipedia. Wellicht zijn er redenen die ik niet kan bedenken om je als bestuurder niet op deze media te begeven. Echter, gezien de verbindende taak die een bestuurder heeft met de buitenwereld is het jammer als je veel gebruikte media links laat liggen. Helaas zullen zij die social media niet gebruiken deze overdenking ook missen, aangezien dit blog via deze media wordt verspreid.